NYHET - SKFs livsmedelssäkra kullagerenheter
Läs mer om hur du kan minska onödiga livsmedelsrisker
Aktuellt
holmenelmotorer

Hur sköter vi elmotorerna hos Holmen Timber?

Per Helgesson, säljare i Norrköping, berättar att det hela startade i samband med ett teknikmöte. Underhållstekniker på Holmen, tillsammans med Sverull och SKF, samtalade om vilken förbättringspotential som fanns på sågen samt om vilka problem man såg ute i produktionen. En sak som då kom upp var just elmotorerna i virkestorken. När man senare gjorde en enkel kalkyl så visade det sig att det är billigare för Holmen att använda sig av en extern servicetjänst som Sverull erbjuder, istället för att utföra arbetet själva.

Lars Malmberg arbetar som servicetekniker i Norrköping och är den som utför det lyckade servicearbetet med Holmens elmotorer. Lars berättar:

Vi har hjälpt Holmen Timber att byta elmotorer på deras virkestorkar i ca 1 år. Till en början så var inte Holmen så övertygade om att vi kunde sköta det här jobbet lika bra som dom själva gjorde, men dom gav oss förtroendet att utföra bytena och reparera dom utbytta motorerna.

”Som att arbeta i en bastu”
Motorerna sitter uppe i torkarna och driver stora fläktar som blåser ner varm och fuktig luft på virket så att det torkar i lagom fart utan att spricka sönder och förlora kvalité. Utrymmet där vi jobbar är mörkt, varmt och fuktigt, lite som att jobba i en bastu. För att få upp motorerna så använder vi en saxlyft eller en mobilkran, beroende på vilken tork det är.

När motorn är bytt och produktionen är igång så tar vi med den gamla motorn till verkstaden och går igenom den. Är det bara ett lagerfel så renoverar vi den och lägger den på hyllan för återmontage. För att minska kostnaden för Holmen vid motorbyte så håller vi på att ta fram en lösning så att dom inte behöver hyra in en saxlyft.

Effektivt och uppskattat arbete
Vi har arbetat fram en metod som gör att vi byter motorerna på halva tiden mot vad vi gjorde när vi började.  Nu försöker vi komma fram till varför motorerna går sönder så ofta. Lagerna är skickade till SKF för analys, och nu väntar vi på svar från SKF.

Vi får positiv feedback av Holmen och redan efter första motorbytet fick vi höra att vi gjorde ett snabbt och bra jobb. Samarbetet med dom funkar kanonbra och ibland kommer det in lite extrajobb när vi är där, säger Lars Malmberg.

Per Helgesson avslutar med att informera om att en projektgrupp kommer bildas där Sverull, underhållschef från Holmen och representanter från SKF plus andra berörda leverantörer kommer ingå. Projektgruppen kommer att arbeta för att undersöka möjligheter, hitta lösningar och förstärka samarbetet mellan Holmen och Sverull. Och i samband med detta skall en besparingsanalys göras.